Kevätretki Tallinnaan 27-29.4 2026
Kevätretki Tallinnaan 27.-29.4.2026
Iso joukko innokkaita matkalaisia odotti Voltissa linja-autoa saapuvaksi. Vähän ennen yhtätoista valkoinen Härmän Liikenteen bussi kurvasi pihaan ja kuljettajamme Håkan tuli iloisena ulos lastaamaan meidän matkatavaramme kyytiin.
Matkalaisia poimittiin mukaan vielä iso joukko kirkonkylältä sekä Ylihärmästä, Kauhavalta ja vielä Lapualtakin. Yhteensä meitä oli 50 kuljettaja mukaan lukien.
Idyllisessä Wanhassa Brankkarissa Parkanossa pysähdyttiin maukkaalle lounaalle. Siitä matka jatkui vielä yhden pysähdyksen taktiikalla Helsingin Länsi-satamaan, jossa laivamme Tallink Siljan M/s Victoria olikin jo paikalla. Laivassa majoituimme heti hytteihimme ja siitä ilta jatkui jokaisen oman valinnan mukaan. Antti Ahopellon musiikin tahdissa osa matkalaisista verryteli istumisesta jäykistyneitä jalkojaan tanssilattialla.Yö nukuttiin mukavasti hyteissä ja aamulla oltiinkin jo Tallinnan satamassa. Aamuvarhaisella nautittiin meille varattu monipuolinen aamupala, minkä jälkeen sitten poistuimme laivasta.
Linja-auton keula käännettiin kohti Länsi-Virunmaata ja matka Vihulaan Palmsen kartanoon alkoi. Maisema oli tasaista, avaraa, jopa tylsän yksitoikkoista. Vaikutti siltä, että suora tie jatkui ja jatkui, eikä päätä näkynyt. Kun noin 80 kilometriä oli ajeltu, saavuimme Palmseen. Perillä olimme hyvissä ajoin ennen klo 10:tä. Sää oli aurinkoinen, mutta tuuli hyytävän kylmää. Kevät ei ollut yhtään pidemmällä, kuin täällä meillä Suomessakaan. Kauniin Palmsen kartanon puutarhan saattoi vain kuvitella mielessään. Ryhmä jaettiin kahteen osaan ja oppaat kierrättivät meitä kartanon upeissa saleissa. Kartano oli hienosti kunnostettu ja huokui Viron historiaa oppaiden asiantuntevalla kerronnalla.
Esittelykierroksen jälkeen maistui matkalaisille hyvät kahvit, voileivät, salaatit ja hedelmät Palmsen kartanon talonpoikaishenkisesä kievarissa.
Iltapäiväksi palattiin Tallinnaan. Vielä piipahdettiin pikaisesti Kadriorgin puistossa, joka onViron näyttävin palatsi- ja kaupunkipuisto. Hotellimme Metropol Spa odottikin jo meitä saapuvaksi ja niin majoituimme upeisiin huoneisiin. Iltapäivä oli vapaata aikaa oman mieltymyksen mukaan, vaikkapa kävelykierrokseen kaupungilla, kylpylään tai vain oleiluun. Illalla kokoonnuimme hotellille illalliselle, minkä jälkeen jäi vielä aikaa illan touhuihin.
Aamupäivällä aamiaisen jälkeen sanoimme hyvästit hotellille ja ajelimme sataman lähelle ”pakollisille” ostoksille.
Laivamme Tallink Silja MyStar lähti kohti Helsinkiä iltapäivällä. Matka kesti vain kaksi tuntia. Eikä aikaakaan, kun olimme jo kotimaan kamaralla. Ruuhka alkumatkasta oli melkoinen ja matka eteni verkkaisesti. Kahden pysähdyksen taktiikalla olimme kuitenkin kotona ennen puolta yötä.
Kiitos kaikille matkalaisille mukavasta seurasta! Anita